کنترل قند خون، کاهش اندازه ی دور کمر و چربی بدنی بیماران دیابتی صرفنظر از عدم دستیابی به تناسب قلبی تنفسی از طریق ورزش

17 ژوئن 2015- تحقیقات جدید نشان می دهد ورزش می تواند اندازه دور کمر و درصد چربی بدن افراد دیابتی را کاهش داده و کنترل قند خون آنها را بهبود بخشد، حتی اگر آنها از مزایای قلبی تنفسی ورزش بهره مند نشوند.

تحقیقات جدید متخصصان قلب مرکز پزشکی UTجنوب غربینشان می دهد که اندازه ی دور کمر، درصد چربی بدن و سطح هموگلوبینA1c (آزمایشی که نشاندهنده ی مقدار قند خون افراد در دراز مدت است) تمام افراد دیابتی که به ورزش می پردازند در مقایسه با کسانی که ورزش نمی کنند، بهبود می یابد.

 اثرات مفید ورزش در این افراد با انجام ورزش ایروبیک یا ورزشهای استقامتی و یا ترکیبی از این دو در مقایسه با گروه کنترل، مشهود است.

دکترJarett Berry، دانشیار طب داخلی و علوم بالینی در دانشگاه UTجنوب غربی و یکی از نویسندگان این تحقیق می گوید: آنچه ما مشاهده نمودیم اینست که ورزش کنترل دیابت را صرف نظر از بهبود ظرفیت ورزشی در این افراد بهبود می بخشد.

بطورکلی پس از برنامه تمرینات ورزشی تناسب اندام یا fitnessبهبود می یابد. محققان معمولا تناسب اندام را با توانایی سیستم تنفسی در تبادل دی اکسید کربن و اکسیژن اندازه گیری می کنند. هرچه تمرینات ورزشی فرد بیشتر باشد، توانایی او در کسب اکسیژن بیشتر می گردد.

دکتر Ambarish Pandey، متخصص قلب و عروق در دانشگاه UTجنوب غربی و نویسنده ی اول این پژوهش می گوید: اما در زیر گروهی از افراد ورزشکار( حدود 30 درصد )، با وجود سخت کوشی در ورزش، آمادگی قلبی عروقی یا fitness بهبود نمی یابد.

نتایج این تحقیق در مجله ی Diabetes Care منتشر گردید.

با استفاده از داده های کارآزمایی فواید ورزشهای هوازی و مقاومتی در افراد مبتلا به دیابت نوع دو (HART-D)،محققان به بررسی تاثیر ورزش بر کنترل دیابت در گروهی از افراد دیابتی که با انجام ورزش به تناسب قلبی تنفسی نمی رسند، پرداختند.

دکترJarett Berryمی گوید: ما می خواستیم رابطه ی بین تغییر در آمادگی قلبی عروقی و یا ظرفیت ورزشی را با تغییر پارامترهای متابولیکی بررسی کنیم.

محققان افراد شرکت کننده را به چهار گروه تقسیم کردند:

·        گروه کنترل، که ورزش نمی کردند

·         افرادی که ورزش های هوازی انجام می دادند.

·         افرادی که تمرینات مقاومتی انجام می دادند.

·         افرادی که ترکیبی از ورزشهای هوازی و مقاومتی انجام می دادند.

تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که هموگلوبینA1C، اندازه ی دور کمر و درصد چربی بدنی همه افرادی که به ورزش می پرداختند، بهبود می یابد، صرف نظر از اینکه آمادگی قلبی عروقی شرکت کنندگان بهبود نیافته باشد. این نتایج حتی در کسانی که توانایی دریافت اکسیژن در آنها بهبود نیافته بود و به تناسب قلبی تنفسی نرسیده بودند نیز صحیح بود.

دکتر بری می گوید: این یافته ها نشان می دهد که تعریف ما از" عدم پاسخ به تمرینات ورزشی " بسیار باریک است و باید اطلاعات خود درباره ی پاسخ به تمرینات ورزشی را گسترش دهیم.

این مطالعه نشان می دهد که برنامه ی تمرینات ورزشی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2در بهبود کنترل قند خون، کاهش اندازه ی دور کمر و درصد چربی بدنی آنها موثر می باشد.

منابع:

http://www.sciencedaily.com/releases/2015/06/150617104105.htm

Diabetes Care, June 2015 DOI: 10.2337/dc14-2378